Monet in de zaanstreek

 

Claude Monet en de Zaanstreek

 

Het impressionisme heeft met de snelle penseelstreek de waarneming in of van de tijd veranderd.

monet             De Voorzaan en de Westerhem nr2 (1871)

 

Sinds oktober 2015 is het schilderij De Voorzaan en de Westerhem van Claude Monet te zien in het Zaans Museum. Hij schilderde het werk tijdens zijn verblijf in Zaandam in de zomer en herfst van 1871. Hij stond toen aan het begin van zijn carrière. Het aangekochte schilderij is het tweede uit een serie van drie. Het Parijse impressionistische Musée Marmottan heeft het eerste schilderij in haar collectie, het derde schilderij is in particulier bezit.

Aangenomen wordt dat deze werken voorstudies zijn. In zijn latere werk maakte Monet regelmatig schilderijen met hetzelfde onderwerp.

Monet maakte zijn uitzichten vaak met een vertrekpunt vanaf het water. Je ziet dat hij heeft geschilderd terwijl hij in een bootje zat. Hij was gegrepen door het Zaanse licht, het water, en de kleuren. Monet heeft totaal 25 schilderijen in de Zaanstreek geschilderd in een periode van 4 maanden. De mensen die poseren op zijn schilderijen zijn meestal zijn vrouw en kind.

Het schilderij De Voorzaan en de Westerhem werd aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, die er het volgende over schreef:

“De nagenoeg symmetrische compositie bestaat uit een watervlakte en een wolkenlucht, gescheiden door een smalle streep land met drie molens en twee schepen als extra accenten. Het geheel is uitgevoerd in een beperkt, bijna monochroom kleurenpalet. Het werk heeft iets tijdloos: het is niet alleen een mooi voorbeeld van een vroeg-impressionistisch werk dat buiten is opgezet, maar lijkt ook uitstekend te verbinden met de Nederlandse landschapstraditie, die van de monochrome landschappen uit het begin van de 17de eeuw tot de recente horizon composities van Jan Dibbets reikt.
Het bestuur van de Vereniging Rembrandt steunt de aankoop, omdat het De Voorzaan en de Westerhem als een belangrijke toevoeging aan de Collectie Nederland beschouwt, enerzijds omdat het de vertegenwoordiging van Monets werk in Nederland een extra kleur geeft, anderzijds omdat het de wisselwerking tussen Monet en de Nederlandse schilderkunst laat ervaren.”

 

De motivatie van de Vereniging Rembrandt voor de aankoop van de Zaanse Monet intrigeert me. Ik wil onderzoeken of deze kunsthistorische context kan toepassen op of integreren met mijn nieuwe kunstwerk.


Ik bewonder Monet om zijn onderwerpskeuze en de intimiteit die altijd in zijn werk terugkeert. Het gezinsleven, de tuin en de natuur. Ook bij mij zijn de plek waar ik leef en mijn gezin een onderdeel van mijn kunstenaarschap.

 

Onderzoeksplan (wordt vervolgt)

 

 

Geef een reactie